Selasa, 30 Jun 2009

TIGA NAMA TAKDIR

Berkali-kali aku tertanya,
Tentang tiga nama takdirku,
Rezeki, jodoh dan ajal,
Tahap mana kedudukanku?
Adakah aku di tempat paling bawah,
Di antara semua kejadian Tuhan?

Rezeki,
Berapa nilai rezekiku?
Adakah senilai titisan darah,
Atau senilai titisan peluh?
Semua mahukan darah,
Tak siapa inginkan peluh,
Tapi, di mana lubuk rezekiku?
Di sini atau di sana?
Seorang diri di sini,
Atau beramai-ramai di sana?
Mereka minta murah rezeki,
Aku pula mahu rezeki yang mahal,
Keterlaluankah aku?
Bukankah maksudnya serupa?

Jodoh,
Ini memang berat,
Keliru pun ada,
Bila aku duduk,
Mereka bilang jodoh harus dicari,
Bila aku bangun,
Mereka bilang jodoh itu di tangan Tuhan,
Bila aku duduk semula,
Mereka bilang mesti berusaha,
Bila aku bangun semula,
Mereka bilang mesti jual mahal,
Gila!
Bukan mereka,
Tapi aku!
Baru mereka pujuk,
Suruh aku sabar,
Kata mereka,
Setiap yang hidup ada pasangan,
Ada jodohnya,
Kata aku,
Mungkin jodohku dah tak ada,
Dah dimakan bumi,
Sebelum sempat menemui aku,
Gila!
Balas mereka serentak.

Ajal,
Hanya Tuhan yang tahu,
Ya, itu aku akur,
Tak pernah aku persoalkan,
Cuma kadang-kadang,
Akal logikku menyongsang,
Mungkinkah rezekiku melimpah-ruah,
Tatkala tubuhku berselimutkan kain putih,
Mungkinkah jodohku akan muncul,
Tatkala tubuhku dijolok ke liang lahad,
Menakutkan?
Tidak!
Kalau itu noktah tiga nama takdirku,
Aku redha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan