Rabu, 24 Jun 2009

JAHAT DIA DAN JAHAT AKU

Jahatnya dia
Mengikat aku
Dengan keprihatinan
Memasung aku
Dengan kesetiaan
Memperdaya aku
Dengan kata sumpah
Kalimah suci kepercayaan


Jahatnya dia
Menutup mataku
Dikala mengecam
Menekup mulutku
Disuruh diam
Menyumbat telingaku
Ditegah mendengar
Lurus telunjuknya
Menyuruhku patuh
Bengkok kelinkingnya
Agar aku terkait sama
Dengan cara halus
Dia memerangkap
Hinggaku terjerat
Meronta-ronta
Menolak hakikat sebenar


Jahatnya dia
Menyuap aku
Dengan rezeki muslihat
Kenyang mindaku
Dengan tipu helah
Yang salah aku benarkan
Yang benar aku salahkan
Bergurindam dia
Menepuk belakangku
Menyendawakan aku
Dengan angin bisikan
Sayup menghembus keberanianku
Keberanian yang songsang
Menentang yang lemah
Memijak yang kalah


Jahatnya dia
Melucut pingat ketaatan
Setelah semuanya terikat
Jahilnya aku terpukau
Menyempurnakan segala
Susun atur
Agenda jahatnya
Menghalau penggugat
Kedudukannya
Sesudah luput jampi pukaunya
Aku kebingungan
Memerhati keadaan sekeliling
Terduduk aku tertunduk
Hiba
Sepi
Kesal
Argh... jahat dia, jahat lagi aku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan