Ahad, 21 Jun 2009

JANGAN TANYA!

Soalan-soalan yang Lada Hijau tak berapa gemar nak jawab. Kalau jawab pun, sekadar mengambil dan menjaga hati si penyoal.

1 . Hello, boleh saya tahu siapa yang bercakap di sana?
Luar hati : Awak nak cakap ngan siapa?
Dalam hati : Sendiri telefon, sendirilah tahu nak cakap ngan siapa. Lagi mahu tanya!

2 . Hello, kenal tak saya? Cubalah teka.
Luar hati : Samdul? Badigol? Babun? (sekadar menyebut beberapa nama)
Dalam hati : Cipan betul dia ni. Kau ingat, kau sorang je ke ada tone suara camtu? Nombor pun tak kuar kat skrin. Kenalkan jelah diri tu... tut...tut...tut... (bukan mencarut la... tut3x tu bunyi panggilan telefon yang Lada Hijau putuskan... hahahaha)

3 . Dah kahwin?
Luar hati : Belum.
Dalam hati : Sibuk je.

4 . Kenapa belum kahwin? Bila nak kahwin? Janganlah memilih sangat...
Luar hati : Belum ada jodoh.
Dalam hati : Kau sudi berkongsi laki ngan aku ke? Nak test madu asli?

5 . Berapa tambangnya, ya?
Luar hati : Entah.
Dalam hati : Kau ingat aku hafal ke semua tambang kenderaan awam kat Malaysia ni?

6 . Kita nak makan di mana, ya?
Luar hati : Kat sini. (tak boleh sebut nama restoran... nanti promosi percuma la pulak... hehehehe)
Dalam hati : Kau ni ada duit ke tak? Nak aku belanja, cakap jelah. Tak habis-habis nak berlagak! (lepas 1 jam berpusing-pusing, dia masih tertanya-tanya nak makan kat mana)

7 . Tak sedaplah makan kat sini, kan?
Luar hati : Ya ke?
Dalam hati : Macamlah kau masak sedap sangat. Sikit-sikit nak komplen.

8 . Hei, kau orang jangan makan banyak sangat. Nak jadi macam dia ni ke? (menunjuk ke arah aku sambil gelak ramai-ramai)
Luar hati : (senyum kelat)
Dalam hati : Nak aku lempang kau orang laju-laju ke?

10. Aku rasa aku dah gemuklah. Kan Lada?
Luar hati : Mana ada?
Dalam hati : Kalau cekeding cam ni kau da bilang gemuk. Habis aku ni apa? Nak suruh aku kata tidaklah tu. Pastu puji lebih-lebih... piiirahhh!

11. Eh, air ni panas ke sejuk?
Luar hati : Tak pastilah pulak.
Dalam hati : Cuba celup lidah kau dalam air tu. Panas ke sejuk?

12. Blog tu apa?
Luar hati : (menerangkan dengan penuh kesabaran)
Dalam hati : Yaaa Tuhannn... (minta ditambahkan kesabaran)

13. Kau tak faham hati dan perasaan orang bercinta, Lada. Kau pernah bercinta ke?
Luar hati : Yelah... yelah...
Dalam hati : Hek elleh...

14. Kita kerja ni kena profesional. Kita tak boleh tunjuk rasa marah kita. Kan Lada?
Luar hati : Profesional ke tu?
Dalam hati : Cet... profesional konon. Tu hipokrit! Depan kau cakap lain.
Belakang kau cakap lain. Tang mengampu bos, kau yang lebih.
Tang mengutuk bos pun kau jugak yang lebih!
(nak buat camne... dah bos sendiri ba... alif... ngang)

Sebenarnya ada banyak lagi. Tapi cukuplah contoh-contoh yang ada di atas. Jadi buat sesiapa yang sudah lama atau baru nak kenal Lada Hijau, hindarilah dari terus-menerus mengajukan soalan-soalan yang sebegitu rupa. Jangan sampai jawapan dalam hati bertukar ke luar hati. Hahahahahaha...


1 ulasan: