Ahad, 31 Mei 2009

KATILKU YANG SEMPIT

Memang kau sempit!
Tak dapat ku susun
Bantal-bantal sebelah-menyebelah
Harus ditindih himpit-menghimpit
Antara satu sama lain
Tilammu pula semakin padat menipis
Rupamu juga tak seberapa
Hanya bentukan daripada besi hitam
Kadang-kala akal nakalku mengusik
Tukar kau dengan yang baru
Biar selesa tidurku


Eh, jangan risaulah!
Takkan ku ganti kau
Dengan yang baru
Selagi aku tak berteman
Kau tetap bersamaku
Lagipun, aku bukannya pelupa
Banyak bakti kau padaku
Kaulah yang mendukungku
Tiap kali diri ini terlena
Tempat aku berkisar bila insomnia
Masih ingat lagi
Hari yang mana aku kesedihan
Kau menerimaku dalam dakapan
Erat hingga ratapku tak kedengaran


Ya... ya... aku ingat!
Kau juga tempat aku menulis dan membaca
Denganmu juga aku berhubung dunia luar
Melalui komputer riba ini
Cukuplah, terlalu banyak jasamu
Hingga aku segan
Terima kasih katilku yang sempit
Masih kau larat menampung
Berat badanku yang tak terhingga ini... ha ha ha!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan