Isnin, 17 Ogos 2009

KISAH MEREKA 3

KISAH 3 – MEREKA KERAS HATI

“Terima kasih. Sila datang lagi.” Ucap Oly kepada seorang pelanggan sebaik memulangkan duit baki. Macam biasa, restoran Pak Harun pasti dipenuhi pelanggan di antara jam dua belas setengah hingga tiga setengah. Waktu inilah ramai yang datang untuk makan tengah hari. Hidangan pula disediakan dalam bentuk bufet. Pelanggan-pelanggan datang dan melayan diri sendiri. Sambil menjamu selera mereka berbual-bual dengan rakan-rakan lain yang makan semeja. Selesai makan masing-masing akan membawa sekeping kertas kecil bertulis harga ke kaunter. Mereka akan membayar mengikut jumlah yang telah ditulis.

Sebelum ini tugas menulis harga dilakukan oleh Azam tetapi kini diambil - alih oleh Fizi sementara Yan ditugaskan untuk mengangkat dan mengutip pinggan-pinggan dan cawan-cawan kotor. Pak Harun pula yang dulu seorang diri menguruskan dapur kini dibantu oleh Azam. Dengan kehadiran Fizi dan Yan operasi di restoran Pak Harun sedikit lancar.

Sudah sebulan Fizi dan Yan bekerja. Waktu kerja mereka bermula dari awal pagi lagi. Jam lima mereka berempat sudah pun berada di pasar borong. Pak Harun biasa melanggan bahan-bahan mentah di situ. Fizi, Yan dan Azam yang mengikut sama membantu mengangkat dan memasukkan barang-barang tersebut ke dalam van. Menurut Pak Harun, kalau datang awal pagi dapatlah dia membeli bahan-bahan mentah dengan harga yang murah. Setelah selesai memborong, mereka terus menuju ke restoran dan memunggah barang-barang melalui pintu belakang. Masing-masing sudah arif dengan tugas sendiri. Mereka bekerja tanpa berkata apa-apa. Cuma sesekali terdengar gelak tawa mengisi ruang dapur restoran tiap kali mereka terhibur dengan lawak spontan Fizi.

Jam tujuh setengah pagi, mereka sudah mula menyiang dan membasuh bahan-bahan mentah berpandukan arahan daripada Pak Harun. Jam sembilan pagi, barulah Oly tiba sambil membawa sarapan yang disediakannya dari rumah. Sudah menjadi tugasnya memastikan rumah dalam keadaan bersih dan kemas sebelum datang membantu yang lain di restoran. Mereka berhenti menyiang dan membasuh sebaik Oly menghidangkan sarapan. Sementara menunggu yang lain mengalas perut, Oly yang sudah bersarapan di rumah terus mencapai penyapu dan mop berserta baldi berisi air untuk membersihkan lantai di bahagian hadapan restoran yang dipenuhi dengan susunan meja dan kerusi.

Jam sepuluh pagi, Pak Harun sudah mula memasak mengikut menu yang telah disusunnya. Azam dan Oly membantu sementara Fizi dan Yan mengelap dan menyusun bekas-bekas untuk mengisi lauk-pauk. Jam sebelas setengah pagi, satu-persatu hidangan diangkat dari bahagian dapur dan disusun di atas meja hidangan. Setiap bekas mempunyai lilin yang dinyalakan api di bawahnya bagi memastikan lauk-pauk sentiasa panas.

Tepat jam dua belas tengah hari restoran dibuka untuk pelanggan. Oly sudahpun bersedia duduk di kaunter menunggu kehadiran pelanggan sehinggalah restoran mereka ditutup pukul empat petang.

Berbeza pula pada sebelah malam. Setelah empat jam berehat, restoran mereka beroperasi semula hingga jam dua belas tengah malam. Kali ini lain pula caranya. Pak Harun hanya akan memasak makanan yang dipesan oleh pelanggan-pelangannya saja. Tiada lagi hidangan dalam bentuk bufet. Bagi mempercepatkan kerja, Oly dan Azam turut menjadi tukang masak di dapur sementara Adib menjaga kaunter menggantikan tempat kakaknya. Tugas Fizi dan Yan tetap sama. Begitulah rutin hidup mereka setiap hari.

“Ayah nak ke bank kejap. Jaga kedai.” Pesan Pak Harun kepada anak perempuannya. Oly hanya mengangguk. Jam menunjukkan pukul tiga petang. Keadaan restoran agak lengang. “Pak Long nak ke mana tu?” Tanya Fizi sambil memegang sebatang mop. “Bank,” balas Oly pendek. Fizi menyambung semula kerjanya mengemop lantai. “Fizi, mana Yan?” Soal Oly sebaik menyedari hanya Fizi seorang diri mengemop lantai. “Buang sampah. Kenapa? Rindu ke?” Tanya Fizi mengusik.

Oly hanya membalas dengan jelingan. “Tanya sikit boleh?” Oly meminta kebenaran. Fizi menoleh ke arah Oly. Badannya sedikit membongkok dengan kedua-dua gengaman kedap memegang tangkai mop. “Kenapa Yan lain? Tak macam Fizi?” Tanya Oly sambil berjalan ke arah Fizi. Dia menarik dan duduk di kerusi. Berdekatan dengan tempat Fizi mengemop. “Yan tu peliklah. Tak banyak cakap. Habis kerja terus masuk bilik. Tak bercampur orang.” Komen Oly panjang lebar. “Ooo... suka orang yang banyak cakap ya. Macam abang?” Jawab Fizi berseloroh. “Ish, Fizi ni. Jawablah betul-betul.” Oly mencubit lengan Fizi.

Fizi menoleh kiri dan kanan sebelum menarik kerusi dan duduk di sebelah Oly. Mukanya didekatkan sedikit ke telinga Oly. Gaya orang hendak berbisik. Oly bersedia untuk mendengar jawapan walaupun sedikit menyampah dengan gaya Fizi melengah-lengahkan jawapan. Sekejap membetulkan rambut. Sekejap membetulkan baju. Sekejap berdehem membetulkan suara. Tapi masih belum ada jawapan yang dibisikkan. “Lepas tutup kedai nanti kita kuar jalan-jalan nak? Gi dating...,” bisik Fizi bersahaja. “Hei, orang tanya lain dia jawab lain!” Pantas Oly menepuk bahu Fizi lalu bangun menuju ke kaunter semula. Meninggalkan Fizi ketawa terhenjut-henjut seorang diri.

Jam sudah pun menunjukkan pukul satu setengah pagi. Fizi yang baru selesai berbual-bual kosong dengan Azam di ruang tamu tingkat atas berjalan menuju ke biliknya untuk tidur. “Apa yang kau tenung tu Yan?” Tegur Fizi setelah masuk ke dalam bilik tidur. Yan terkejut. Dengan pantas dia memasukkan kedua-dua jam tangan ke dalam beg berwarna merah jambu yang dimilikinya secara tidak sengaja.

“Apa je la kau ni Yan. Abang tengok kau ni lain macam je sejak datang sini.” Fizi menarik bantal di sisinya. “Lain apa pulak bang?” Balas Yan sambil mendekati Fizi. “Yalah, kau menyendiri je. Bercampur la ngan dia orang. Kita ni menumpang. Tak elok la kalau asyik berkurung je.” Fizi merebahkan badannya di atas katil sementara Yan duduk di sebelah. “Mana ada bang. Saya okay je ngan mereka. Ngan Pak Long, ngan Azam, ngan Adib...,” jelas Yan. “Hmm ... dengan Oly?” Pintas Fizi. Kening sebelah kirinya ternaik mengiring soalan.

Yan terdiam. Memang benar, dia kurang selesa dengan Oly. Lebih tepat lagi dengan perempuan. Dia tidak sedar sejak bila perasaan kurang selesa itu muncul. Yang dia tahu nasibnya kebelakangan ini selalu malang bila bersama perempuan. Dengan kejadian di kampung yang masih menjadi igauan ngeri, ditambah pula kejadian dirinya hampir ditangkap polis, membuatkan Yan menjadi serik dengan perempuan. Mata Fizi terkelip-kelip memandang adiknya yang khayal mengelamun. Dia masih menunggu jawapan. Kerap sangat dia ditanya tentang sikap adiknya itu. Siang tadi Oly dan baru sebentar tadi, sebelum dia masuk ke bilik tidur, Azam sempat mengajukan soalan yang serupa. Mungkin Oly yang suruh tanya agaknya. Sedangkan dia sendiri tidak pasti apa yang membelengu diri Yan.

Walaupun sikap dia dan Yan amat ketara tetapi adiknya itu tidaklah sependiam sekarang masa di kampung dulu. Dengan semua orang dia ramah bertegur-sapa biarpun tak banyak cakap. Rindu kampung kot budak ni. Entah-entah kejutan budaya. Hati Fizi mengagak bila adiknya masih mengelamun tanpa jawapan. Yan tiba-tiba bingkas bangun sebaik fikirannya keluar dari lingkaran lamunan. Dia mematikan suis lampu dan merebahkan badan di sisi abangnya setelah seluruh ruang bilik menjadi hitam. Fizi pula terus terkelip-kelip dalam kegelapan dengan seribu satu tekaan rambang.

Keesokan harinya seperti biasa restoran dibuka. Dalam kesibukan menjalankan tugas masing-masing, kelihatan sebuah kereta pacuan empat roda Toyota Unser berwarna keemasan meluncur laju melintasi hadapan restoran sebelum membelok ke kanan memasuki Jalan Merbok. Setibanya di destinasi, Unser tersebut berhenti betul-betul di hadapan sebuah banglo. Selang beberapa minit, pintu pagar dibuka secara automatik dan Toyota Unser tersebut terus dipandu masuk.

“Kita dah sampai. Inilah rumah baru kita,” Puan Salbiah bersuara sebaik mematikan enjin. “Mari,” ajak Puan Salbiah. Sebaik dia turun dari kereta, seorang gadis berlari mendapatkannya. “Mama!” Jasmin memeluk Puan Salbiah. “Hai, sayang... mari mama kenalkan kamu pada anak-anak mama.” Puan Salbiah memimpin tangan Jasmin menuju ke keretanya. “Eh, kenapa tak turun lagi ni?” Puan Salbiah mengetuk cermin kereta.

“Hai sayang... hmm, kenapa ni?” Tegur Encik Dali sambil memeluk pinggang Puan Salbiah dari belakang. Dia yang baru muncul adalah pemilik banglo tersebut, ayah kepada Jasmin. “Papa, mereka tak nak turun.” Adu Jasmin sambil merangkul tangan kanan Encik Dali.

Encik Dali tersenyum. “Kamu tak pelawa mereka turun...,” usik Encik Dali. “Sudah, mama dah ajak,” balas Jasmin manja.

“Err... abang, ajak Jasmin masuk dulu. Biar saya pujuk mereka,” minta Puan Salbiah. “Baiklah sayang. Perlahan-lahan... jangan paksa mereka,” nasihat Encik Dali sebelum masuk ke dalam rumah.

Sebaik saja kelibat Encik Dali dan Jasmin hilang dari pandangan, pantas tangan Puan Salbiah membuka pintu belakang keretanya. Dalam keadaan menahan marah, Puan Salbiah berkata, “Apa kena dengan kamu berdua ni?” Kecil mata Puan Salbiah merenung anak-anaknya. “Mama kata turun... turunlah. Jangan tunjuk perangai kat sini. Jangan cuba nak malukan mama ya.” Menggigil Puan Salbiah menahan marah melihatkan karenah anak-anaknya.

“Kamu berdua bukan budak-budak lagi. Joe, ajak Aki turun... cepat.” Puan Salbiah mengawal suara agar tidak terpamer kemarahan. Dia tidak mahu mengejutkan keluarga barunya yang sedang menanti di dalam rumah. Seboleh-boleh Puan Salbiah cuba untuk menunjuk dan mengekalkan imej yang baik di mata suami baru dan anak tirinya. Sesekali Puan Salbiah mengerling ke muka pintu utama rumah Encik Dali bagi memastikan yang perbualan antara dia dan anak-anaknya tidak kedengaran hingga ke dalam rumah.

“Ini bukan rumah kita!” Bentak Aki. “Diam... jangan tinggikan suara. Kamu nak malukan mama ya?” Puan Salbiah merenung Aki. “Baik, ikut suka kamulah,” Puan Salbiah terus berlalu meninggalkan mereka yang masih berkeras tidak mahu turun.

“Abang rasa, elok kita turun,” Joe mula bersuara sebaik mamanya masuk ke dalam rumah. Aki hanya mendiamkan diri. “Ini bukan rumah kita,” Aki mengulangi semula kenyataannya setelah lama mendiamkan diri. Joe serba-salah. Dia tersepit di antara kehendak mamanya dan kedegilan adiknya. “Kita kena terima dik. Mama dan Pak Cik Dali dah bernikah dan kita kena ikut mereka,” Joe cuba memujuk. “Aki tak nak tinggal kat sini. Aki nak balik. Aki nak balik rumah papa. Rumah papa kita,” Aki terus berkeras. “Papa tak sayangkan kita lagi. Dia tak nak terima kita,” Joe cuba menyedarkan adiknya.

“Semuanya mama punya pasal!” Tuduh Aki. “Tapi papa pukul mama. Aki tak ingat ke?” Joe menyoal. “Papa pukul mama sebab mama jahat!” Aki mempertahankan tindakan papanya. “Adik! Tak elok cakap macam tu. Baik atau jahat, dia tetap mama kita. Kita tak ada pilihan,” suara Joe agak tinggi. Aki terdiam. Joe menarik nafas panjang sebelum menyambung kata-katanya. “Jangan macam ni dik,” Joe merendahkan suaranya sambil memeluk Aki.

“Benda dah jadi. Kita kena belajar terima kenyataan. Kalau boleh, abang pun tak nak mama kahwin lain. Tapi apa yang kita boleh buat dik?” Pujuk Joe. “Abang tahukan... mama buat papa marah dan benci kita semua,” Aki menangis dalam pelukan abangnya. Joe hanya membisu. Di dalam hati dia mengiyakan segala kata-kata adiknya. Memang mama mereka yang bersalah. Membuatkan papa tersayang hilang sabar dan menghalau mereka anak-beranak. Kalau ikutkan hati hendak saja dia memberontak dan lari meninggalkan mamanya yang menjadi punca utama keluarga bahagianya musnah tapi apakan daya, dia masih tidak mampu untuk hidup berdikari lebih-lebih lagi berpisah dengan adik kesayangannya Aki.

“Pak Cik tahu, kamu berdua masih sukar untuk menerima Pak Cik dan Jasmin sebagai keluarga, tapi sebagai tuan rumah, Pak Cik tak boleh biarkan tetamu terus berada di luar,” tiba-tiba Encik Dali muncul di pintu kereta. Joe dan Aki tersentak.

“Kamu menangis?” Tanya Encik Dali. Aki menundukkan muka sambil mengesat-ngesat air matanya. Joe dengan perlahan turun dari kereta dan menghulurkan salamnya kepada Encik Dali. Salamn Joe disambut dengan pelukan Encik Dali. Joe tergamam. Adakah pelukan tersebut ikhlas atau lakonan semata-mata? “Mari, kamu berdua tentu letihkan,” pelawa Encik Dali sambil menoleh ke arah Aki yang masih terpaku di dalam kereta.

Joe menarik perlahan tangan adiknya. Akhirnya Aki akur. Dengan perlahan dia turun dari kereta. Pintu kereta ditutup Encik Dali. “Mari, barang-barang kamu berdua semalam lagi dah sampai. Semuanya ada di bilik kamu. Nanti papa tunjukkan,” Encik Dali cuba bermesra. “Awak bukan papa saya.” Aki merenung tajam ke arah Encik Dali. “Maaf, maafkan Pak Cik,” Encik Dali merendah diri.

Sejak tengah hari tadi Aki terus berkurung di dalam bilik barunya. Mengelamun jauh di atas katil sambil memeluk patung beruang panda, hadiah harijadi daripada papanya dua tahun yang lalu. Papa... papa kat mana? Bisik hati Aki. Tanpa disedari, air matanya mengalir. Lamunan terus membawanya mengimbau kembali tragedi yang melanda keluarganya.

“Jadi, mereka bukan anak saya? Bukan darah daging saya? Sampai hati awak tipu saya!” Bertubi-tubi Encik Dhani menyoal Puan Salbiah. “Selama ni anak-anak yang berbin dan berbintikan saya bukan dari benih saya sendiri?” Encik Dhani terus mendapatkan kepastian daripada isterinya. Jari telunjuknya menunding-nunding ke arah Joe dan Aki yang sedang berpelukan dan menggigil ketakutan. Tidak pernah mereka lihat Encik Dhani dalam keadaan begitu marah.

“Awak yang bersalah. Awak yang menyebabkan saya terlanjur!” Puan Salbiah menyalahkan suaminya. Tidak mahu mengalah. “Saya kesunyian!”

“Perempuan tak guna!” Tanpa disedari, tamparan Encik Dhani hinggap di pipi Puan Salbiah. “Sembilan belas tahun awak tipu saya. Selama ni anak-anak yang saya peluk dan sayang sebenarnya anak awak dengan jantan-jantan lain! Hasil perbuatan terkutuk awak!” Encik Dhani cuba menerkam Puan Salbiah. Marahnya tidak tertahan-tahan lagi.

“Papa, jangan!” Joe melepaskan Aki yang berada dalam pelukan dan terus meluru ke arah Encik Dhani. Dia cuba menghalang. Papanya dipeluk kuat. “Lepaskan aku anak haram! Jangan panggil aku papa!” Joe tersungkur ditolak. “Papa, kami anak papa. Joe dan Aki anak papa. Mama... bagitau papa, Joe dan Aki anak papa. Anak mama dan papa,” Joe merayu.

“Papa, Aki sayang papa. Aki anak papa,” Aki merangkul tangan Encik Dhani. “Bukan, kau bukan anak aku!” Encik Dhani mengoncang-goncang bahu Aki sebelum menolaknya ke arah Puan Salbiah. “Itu mama kau!” Sayang Encik Dhani terhadap anak-anaknya hilang sekelip mata setelah mengetahui kedudukan sebenar.

Segalanya terdedah apabila Encik Dhani mengalami kemalangan dan kehilangan banyak darah. Semasa dia bertarung nyawa di bilik kecemasan, Joe dan Aki gagal menjadi penderma darah untuknya. Setelah berjaya diselamatkan dan pulih, persoalan demi persoalan bermain difikiran Encik Dhani mengenai kegagalan kedua-dua anaknya menjadi penderma. Dalam diam dia mula menyiasat sehinggalah malam itu, segala-galanya terbongkar. Tanpa mengendahkan rayuan anak-anaknya Encik Dhani menceraikan Puan Salbiah dan menghalau mereka tiga beranak. Sejak itu Aki terus terputus hubungan dengan papa kesayangannya. Encik Dhani pula membawa diri entah ke mana.

Empat bulan selepas bercerai, Puan Salbiah bernikah dengan Encik Dali. Seorang duda yang telah sepuluh tahun kematian isteri. Jasmin Dalia satu-satunya anak hasil perkongsian hidup dengan arwah isterinya. Kesunyian Puan Salbiah terubat setelah mengahwini Encik Dali tetapi tidak anak-anaknya. Jiwa mereka terus menderita, bukan sahaja kerana penceraian tetapi kerana gelaran anak haram yang diberikan oleh papa tersayang.

“Dik,” Joe menepuk bahu Aki. Lamunan Aki terhenti. “Abang,” Aki terus merangkul Joe. Patung beruang panda yang dipeluknya terlepas bergolek jatuh ke lantai. “Betul ke kita ni anak haram?” Suara Aki tengelam-timbul dalam tangisan. Air mula bergenang di mata Joe. Dia faham. Cukup faham dengan kesedihan adiknya. Papa yang selama ini tempat mereka bermanja menghalau mereka begitu sahaja. Dihina dan dikeji tanpa pembelaan. Gedung kasih sayang yang terbina runtuh sekelip mata. Tiada lagi papa untuk mereka bermanja dan mengadu. Hanya mama tempat mereka bergantung hidup. Seorang mama yang hanya mementingkan diri. Mengejar kebahagian sendiri tanpa mengendah rintihan hati anak-anak.

“Aki tetap adik abang. Biarlah papa bencikan kita. Buang kita, asalkan kita berdua tetap bersama. Kita kena bersabar dik. Abang janji, bila abang dah mampu suatu hari nanti, abang akan bawa adik pergi jauh dari sini. Kita mula hidup baru. Hanya abang dan adik.” Joe menanam harapan di hati adik kesayangannya.

“Abang, Aki nak cuba cari papa lagi. Aki nak pujuk papa. Aki tahu, papa kalau marah sekejap je. Aki percaya, satu hari nanti papa mesti terima kita semula,” Aki bersungguh-sungguh menyatakan harapannya.

“Hai, bual apa tu? Macam mana... selesa tak dengan bilik ni?” Joe dan Aki terkejut dengan sapaan Jasmin. Entah bila masanya Jasmin terpacul di muka pintu. Aki yang tidak senang dengan sikap Jasmin bingkas bangun. “Kau tak reti hormat orang ke? Curi dengar perbualan kami...,” Aki menolak bahu Jasmin. Tolakan tadi menyebabkan Jasmin terundur ke belakang. “Aki... jangan,” Joe melarang. Dia tidak mahu kejadian yang tidak diingini berlaku disebabkan panas baran adiknya. Lagipun Jasmin anak tuan rumah dan mereka adik-beradik hanya menumpang.

Aki merenung tajam ke arah Jasmin. “Maaf... Min tak bermaksud nak mengganggu, cuma papa dan mama suruh Min ajak kamu berdua turun. Kita minum petang bersama,” Jasmin menerangkan tujuan sebenar.

“Beritahu mereka, kita orang tak lapar,” tegas Aki lalu terus menutup pintu. Jasmin terkedu seorang diri di luar bilik. Setelah agak lama menanti, Jasmin bergerak menuju ke anak tangga. Sebaik dia menuruni anak tangga ketiga, pintu bilik Aki terbuka. Langkah Jasmin terhenti. Dia menoleh, dilihatnya Joe melangkah keluar. Pintu bilik ditutup. Joe menghampiri Jasmin. “Maaf, adik saya tak bermaksud nak sakitkan hati awak,” Joe cuba melindungi adik kesayangannya.

Jasmin tersenyum. “Takpe... saya faham. Hmm... mari kita turun. Papa dan mama dah lama tunggu,” Jasmin cuba mempelawa sekali lagi. Tanpa membalas senyuman Jasmin, Joe menggeleng. “Takpe... terima kasih je. Saya tak lapar. Cuma letih. Saya nak berehat,” Joe terus meninggalkan Jasmin dan menuju ke biliknya. Sekali lagi Jasmin terkedu. Pelik dengan sikap dua-beradik itu.

“Geram betul saya dengan perangai budak-budak tu. Mereka tak tahu nak bersyukur. Saya kahwin dengan awak supaya kehidupan mereka lebih terjamin.” Puan Salbiah melepaskan geramnya sambil menyiat kuih donat lantas menyuap ke mulutnya. Encik Dali menghirup tehnya dengan tenang. Sebaik meletakkan cawan dia bersuara, “Biarlah... berikanlah mereka masa. Dalam hal ini kita tak boleh memaksa.”

“Kalau Jasmin boleh terima saya, kenapa mereka tak boleh? Susah sangat ke nak terima awak sebagai papa mereka?” Puan Salbiah memandang suaminya. Encik Dali hanya tersenyum. “Sayang, Jasmin tu dah sepuluh tahun dahagakan kasih-sayang seorang ibu tapi anak-anak awak tidak. Papa mereka masih hidup lagi. Tentu sukar untuk mereka terima saya secara mendadak,” terang Encik Dali sambil menggengam tangan Puan Salbiah.

“Hah, mana Joe dan Aki?” Tanya Encik Dali kepada Jasmin yang sedang menuruni anak tangga. Jasmin terus menuju ke meja makan, menarik kerusi dan duduk di sebelah Puan Salbiah. “Mereka tak lapar. Mereka letih dan nak rehat dulu,” Jasmin menjawab sambil menuang air teh ke dalam cawannya. Petang itu Puan Salbiah buat pertama kalinya menikmati hidangan minum petang bersama keluarga baru tanpa kehadiran anak-anak yang sedang merajuk atas tindakannya berkahwin sekali lagi.

nantikan sambungannya minggu hadapan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan