Selasa, 21 Julai 2009

MATEMATIK DAN SAINS DALAM BAHASA MELAYU SEMULA?

"Kabinet meluluskan pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah kebangsaan dan menengah dilaksanakan dalam Bahasa Melayu berkuatkuasa pada 2012."

Apa bendalah? Sekejap Bahasa Inggeris, sekejap Bahasa Melayu. Masa nak buat dulu ada yang menentang tapi diteruskan juga bila lebih ramai angkat ketiak berkobar-kobar menyuarakan sokongan. Sekarang dah berubah. Suara yang menentang pula lebih ramai. Berulang-alik ke balai polis dengan alasan nak menyelamatkan Bahasa Melayu. Mana yang terlebih, siap bergambar depan pintu pagar balai polis sambil memegang kertas laporan. Macamlah kita nampak apa yang tertulis. Tapi mana mereka 6 tahun dulu? Yang kena desak pula satu hal. Senang-senang buat keputusan. Alasannya pun main rekacipta saja. Kononnya dah fikir masak-masak, dah renung dalam-dalam dan ikut suara rakyat. Yalah tu.



Yang kasihannya, budak-budak ini semua! (Sekadar tiga orang saja sebagai wakil. Nak lukis ramai-ramai satu sekolah... tak larat den). Asyik jadi bahan ujikaji. Mentang-mentanglah subjeknya Matematik dan Sains. Lada Hijau buat tinjauan dari blog ke blog. Ada yang sokong dan ada yang menentang Matematik dan Sains dalam Bahasa Melayu. Masing-masing punya pendapat yang berbeza-beza. Pokoknya, kenapa tak diperhalusi sebelum membuat keputusan yang melibatkan pelajaran dan masa depan anak-anak kecil ini? Tidak adakah cerdik-pandai yang dapat meramal dan menganalisis baik-buruk sesuatu keputusan waktu itu? Kenapa bila dah tunggang-terbalik dan tersimpul-terbelit baru nak cakap itu-ini? Kita saja yang beriya-iya membentang hujah sedang yang menjadi mangsa tak tahu apa-apa. Mereka tetap ke sekolah.

Lada Hijau sendiri pun dah tak tahu sama ada nak sokong atau tentang. Keputusan pun dah dibuat. Macam dulu-dulu. Terburu-buru. Mungkin lepas ini, Lada Hijau cuma perhatikan sahaja dan lihat apa pula kisahnya 6 tahun dari sekarang. Siapa pula yang akan bawa rombongan ke balai polis masa itu? Berkumpul dan berarak ramai-ramai sambil memegang kad manila anak-anak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan