Isnin, 13 Julai 2009

ANDA TERPILIH!



Kring! Kring! (bunyi telefon)

Lada Hijau : Hello!

Kaki Kelentong : Hello, ini rumah Cik Lada Hijau ke?

Lada Hijau : Awak nak cakap ngan rumah ke?

Kaki Kelentong : Eh, tak... tak... saya mahu cakap sama itu Cik Lada Hijau.

Lada Hijau : Ya, bercakap.

Kaki Kelentong : Saya Kaki Kelentong (bukan nama sebenar) dari Syarikat Propa Kaki Kapur (tak tau betul ke tidak). Tahniah! Anda terpilih untuk menerima hadiah istimewa daripada syarikat kami!

Lada Hijau : Wah, ya ke!

Kaki Kelentong : Ya, anda antara yang bertuah.

Lada Hijau : Mana hadiahnya?

Kaki Kelentong : Oh, sila datang ke syarikat kami untuk mengambil hadiah Cik Lada. Ini alamat kami No. 123 Jalan Mati, Taman Tak Berseri, Poskod Tak Ada, Banggunan Tinggal, Padang Jarak Padang Terkukur.

Lada Hijau : Hantar jelah terus ke rumah. Baru saya betul-betul bertuah! Hantar hadiah yang besar-besar ya. Biar jiran saya jeles. Hehehe... Nah, ini alamat saya! Kalau tak dengar, saya boleh ulang. Salin ya... nombor tiga pu...

Kaki Kelentong : (tut... tut... tut... letak telefon)

Lada Hijau : Laa... belum habis cakap lagi. Ces, tak bertuah langsung.

Kerap sangat Lada Hijau dan keluarga terima panggilan seperti di atas. Ada yang menawarkan hadiah berupa tiket penerbangan malah juga sejumlah wang yang hampir-hampir membuatkan Lada Hijau gelap mata sekejap. Ini bukannya cerita baru tapi dah lama diperkatakan di media massa dan media cetak. Hingga ada yang menjadi mangsa. Ditipu, dipukul juga dikurung semata-mata hanya kerana hendak menuntut hadiah yang dijanjikan. Yang peliknya, kenapa syarikat-syarikat seperti ini masih berani dan dibiarkan beroperasi?

Mungkin susah untuk pihak berkuasa memantau mereka. Jalan terbaik, kita sebagai bakal mangsa perlulah berhati-hati. Jangan cepat percaya kepada orang luar yang senang-senang nak bagi kita hadiah. Sedangkan orang tersayang yang sentiasa di sisi pun selalu berkira-kira tiap kali nak belikan hadiah. Takut bajet tak cukup. Jadi, kalau anda dapat panggilan telefon seperti di atas, jangan terus mengelinjang gembira tak tentu pasal. Fikir dan selidik dahulu bagi mengelakkan muka anda terpampang di dada akhbar sebagai mangsa seterusnya.

1 ulasan:

  1. kena tipu lagi.. macam2 ek yg terjadi.. tak boleh percaya langsung.. bahaya.. lada hijau kena hati hati..

    BalasPadam