Selasa, 9 Februari 2010

CERITA BERGARIS

Lada Hijau nak cerita tentang seorang musuh sahabat tak karib. Dia sangat kejam sebab akhir-akhir ini dia macam cuba jauhkan diri dari Lada Hijau. Mungkin sebab Lada Hijau tak dapat belanja dia makan macam dulu lagi. Sekarang tahap kewangan Lada Hijau cuma mampu untuk belanja dia minum saja. Itupun air kosong. Paling mahal pun sirap. Entah-entah dia marah sebab Lada Hijau tak datang-datang setiap kali dia ajak ke rumahnya. Lada Hijau tahu tujuan sebenar dia ajak. Dia nak tunjuk perabot-perabot mahal yang baru dibelinya secara ansuran itu. Maaflah kalau itu barangkali sebabnya. Mungkin juga dia takut kalau-kalau Lada Hijau telefon sebab nak pinjam duit. Macam dia pernah pinjam duit Lada Hijau dulu. Bila dia sesak setiap bulan macam jalan-raya. Tapi Lada Hijau bukannya nak pinjam apa-apa pun. Cuma nak tanya khabar saja. Sihat ke tidak? Anak-anak dah pandai mengeja ke tidak? Macam dia selalu telefon Lada Hijau dulu. Walaupun sekadar missed call. Bila Lada Hijau telefon semula, Lada Hijau cuma sempat cakap Hello saja. Lepas itu dia yang lebih bercakap dari Lada Hijau sendiri. Biarpun otak ligat mencongak jumlah prepaid yang dah nak habis, Lada Hijau tak kisah. Lada Hijau tetap dengar dengan sabar. Tak sampai hati nak suruh dia berhenti bercakap. Meluahkan masalah yang sedang dihadapinya sedangkan Lada Hijau sendiri ada 359 masalah yang masih belum selesai masa itu. Atau mungkin juga aktivitinya yang suka bergayut lama-lama guna telefon pejabat sudah dihidu oleh boss dia yang garang itu. Ah, tak baik fikir yang bukan-bukan. baik hati dan bertimbang-rasa. Dia sentiasa berada di sisi Lada Hijau saat senang saja susah dan senang.


Cerita di atas memang betul hanya rekaan semata-mata. Tidak ada kena-mengena dengan yang hidup yang angau, yang sengsara, yang nazak atau yang mati.


Lada Hijau baru lepas jenguk blog kawan-kawan. Bila tengok ramai yang guna teknik muka taip bergaris ni, rasa teringin pula nak cuba. Leceh punya kerja. Tekan butang padam delete terus kan lagi senang. Ini bukannya kertas ujian sekolah menengah. Tak dibenarkan guna cecair kertas Liquid Paper. Pelik sungguh. Tapi bila dah cuba dan tahu cara nak buat muka tembok muka taip bergaris ni rasa seronok la pulak... ehehe...


Pengawas peperiksaan : Ni sapa ajar padam guna air liur ni?

Pelajar : Mak saya.



Pada yang dah tahu jangan nak berlagak baguslah. Yang belum tahu lagi macam mana nak buat muka sardin muka taip bergaris ni, sila ikut contoh di bawah.



Lada Hijau cute sangat!




< strike > Lada Hijau cute sangat! < / strike > (gamkan rapatkan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan